Inspraak FSW

Vacatures

Studentassessor 2023-2024

De faculteit Sociale Wetenschappen (FSW) is voor het studiejaar 2023-2024 op zoek naar een gepassioneerde student (m/v/x) die zitting wil nemen in het faculteitsbestuur. 

Vind je het leuk om je bezig te houden met het verbeteren van jouw onderwijs en wil jij de belangen van 5.900 studenten vertegenwoordigen? Spreekt het je aan om met de sleutelfiguren van de faculteit te vergaderen en op facultair niveau de studentbelangen te verdedigen? Dan is deze functie iets voor jou! 

 

Wat ga je doen? 

Als studentassessor ben je adviserend lid van het faculteitsbestuur en belangenbehartiger van alle studenten van onze faculteit in onderwijs- en beleidszaken. Je vormt een belangrijke schakel tussen studenten, studieverenigingen, medezeggenschap, alumni en het bestuur. Je ondersteunt de decaan en onderhoudt nauw contact met de studenten en de medezeggenschap.  

Daarnaast werk je samen met een diverse groep van docenten, hoogleraren, onderwijsbeleidsmedewerkers en ander ondersteunend personeel in projecten, overleggen en medezeggenschapsorganen. Je hebt niet alleen inspraak op facultair beleid, maar je kan ook eigen projecten uitvoeren en zo veranderingen in de faculteit teweegbrengen. 

  • Je behartigt in het bestuur in het bijzonder student- en onderwijszaken. Je bent daarvoor in algemene zin op de hoogte van wat leeft onder de studenten Sociale Wetenschappen; 
  • Samen met de voorzitter van de studentengeleding van de faculteitsraad ben je verantwoordelijk voor de organisatie en instandhouding van het facultaire overleg waarbij je overlegt met studenten die actief en betrokken zijn bij de medezeggenschap;  
  • Je onderhoudt contacten met de studentleden van de opleidingscommissies (OLC’s) van de Undergraduate School (UGS) en Graduate School (GS), de studentengeleding van de faculteitsraad en (vertegenwoordigers van) studentleden van opleidings(advies)commissies; 
  • Je bent facultair contactpersoon voor de studieverenigingen bij de Faculteit Sociale Wetenschappen en je neemt deel aan vergaderingen van het faculteitsbestuur en andere relevante overlegstructuren; 
  • Je bent actief betrokken bij activiteiten en projecten, waaronder: 
  • De Together we (re)search conferentie 
  • Persoonlijke speerpunten (in afstemming met het faculteitsbestuur) 
  • CareerNight (als lid van de commissie)  

 

Wat vragen wij? 

  • Je staat ingeschreven als student bij een opleiding van FSW en weet wat er onder studenten leeft en kan daarover het bestuur adviseren; 
  • Je bent kritisch en gedreven om je in te zetten voor de faculteit op het gebied van onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering vanuit het perspectief van de student; 
  • Je bezit gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en je hebt zicht op de context waar de faculteiten en universiteit zich in bewegen; 
  • Uiteraard beschik je over goede communicatieve vaardigheden (NL en ENG) en ben je in staat om een netwerk van diverse contacten te onderhouden; 
  • Je komt in aanraking met vertrouwelijke informatie daarom vragen wij dat je integer kan omgaan met vertrouwelijke informatie; 
  • Zowel samenwerken als het zelfstandig kunnen werken gaan jou goed af; 
  • Je bent assertief en kan werken onder druk. 

  

Tijdsinvestering en vergoeding  

De tijdsinvestering bedraagt 20-24 uur per week.  Studentassessoren aan de UU worden aangesteld als student-assistent en krijgen hiermee het salaris dat een student-assistent ook krijgt. Hiervoor moeten studentassessoren ingeschreven staan als student aan de UU en collegegeld betalen. Echter, de studentassessoren worden geen student-assistenten genoemd, dit gaat enkel over de manier van vergoeden. De aanstelling loopt van 1 september tot 1 september. 

 

Inwerkprogramma en voorzieningen 

De inwerkperiode en overdracht zijn vanaf juni en deels in de zomerperiode, hierin word je begeleid door de huidige assessor. De uren zijn flexibel en niet aan vaste dagen gebonden, met uitzondering van vergaderingen. 

Je kunt gebruik maken van een werkkamer, kamer F3.02, samen met de medezeggenschaps-coördinatoren (MeCo’s) en studentleden van de FR, en eventuele beschikbare werkplekken/flexplekken bij het faculteitsbureau. Daarbij word je voorzien van een eigen laptop, salto (pas voor printen en toegang tot enkele (vergader)kamers). Het gehele faculteitsbestuur inclusief bestuurssecretarissen zijn een (inhoudelijk) aanspreekpunt voor de assessor. De begeleiding (procesmatig en inhoudelijk) zal voornamelijk komen vanuit de ondersteuning de bestuurssecretarissen en de decaan in het bijzonder. 

 

Over het faculteitsbestuur FSW 

De decaan vormt samen met de vicedecanen, de directeur en een studentassessor het Faculteitsbestuur. De vicedecanen zijn tevens directeur van respectievelijk de Undergraduate School (alle bacheloropleidingen) en de Graduate School (alle masters en PhD-opleidingen) en de decaan heeft de leiding over het Research Institute (alle onderzoeksprogramma’s). De directeur is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering; het student-lid (assessor) vertegenwoordigt de medestudenten. 

 

In het bestuur worden essentiële beslissingen genomen die het beleid van de faculteit bepalen en op basis van de ontwikkelingen bij de opleidingen en het onderzoek worden facultaire kansen en strategie bepaald. Zo wordt er nagedacht en besloten over onderwijs- en onderzoeksbeleid, financiën, communicatie, bedrijfsvoering en de profilering van opleidingen en onderzoek. Komend studiejaar zullen vooral elementen uit het huidige Strategisch plan centraal staan, zoals bijvoorbeeld Erkennen en Waarderen, Diversiteit & Inclusie, Open Science en de koppeling van (multidisciplinair) onderwijs aan de Strategische Thema’s (https://www.uu.nl/organisatie/strategisch-plan-2025). 

 

Interesse en reageren? 

Iedereen verdient het om zich thuis te voelen bij onze universiteit. We verwelkomen medewerkers met een grote verscheidenheid aan achtergronden en perspectieven. 

 

Herken jij jezelf in dit profiel en wil jij de stem zijn van de onze studenten? Solliciteer dan via het sollicitatieformulier. Dit kan tot vrijdag 21 april 18.00u.

Voor meer informatie en vragen kun contact opnemen via g_fswsta@uu.nl.